PENGENALAN KEPADA KEJURUTERAAN MEKANIKAL
| BIDANG PEMBELAJARAN | HASIL PEMBELAJARAN | |
1.1 1.2 2.1 2.2 2.3 | PENGENALAN Apakah itu kejuruteraan mekanikal. - Definisi Bidang-bidang kejuruteraan mekanikal Contoh: - Kejuruteraan Pengeluaran - Kejuruteraan Loji - Kejuruteraan Automotif KERJAYA DALAM KEJURUTERAAN MEKANIKAL Kategori kerjaya - ikhtisas - separa ikhtisas - mahir Contoh jawatan bagi setiap kategori. - ikhtisas (jurutera) - separa ikhtisas (juruteknik) - mahir (jurugegas) Jnstitusi latihan - Contoh: Pengeluaran tenaga ikhtisas: Universiti Malaya/Universiti Kebangsaan Universiti Teknologi | • Mentakrifkan kejuruteraan mekanikal. • Mengenal pasti bidang-bidang kejuruteraan mekanikal. • Menerangkan perbezaan antara kejuruteraan antara kejuruteraan dan sains. • Pilih dua bidang kejuruteraan ' mekanikal dan nyatakan skop kerja dalam bidang tersebut. • Kaitkan bidang yang dipilih dengan projek kerja dalam keadaan ekonomi negara masa kini. Aras1 • Menyenaraikan kategori kerjaya. • Menyenaraikan kerjaya bagi setiap kategori. • Menyatakan badan-badan ikhtisas yang bertanggungjawab mengawasi pelbagai kategori kerjaya kejuruteraan mekanikal. • (contoh: Lembaga Jurutera • Menyenaraikan institut latihan kerajaan dan swasta yang mengeluarkan tenaga ikhtisas, 'separa ikhtisas dan mahir. | |
| Universiti Sains Putra Teknologi Tun Hussein Onn. Pengeluaran tenaga separa ikhtisas: Politeknik/Universiti Teknologi Mara/ Universiti Teknologi Malaysia/Kolej Universiti Tun Hussein Onn. Pengeluaran tenaga mahir: Institut Latihan Perindustrian / Institut Kemahiran Mara / Institut Latihan Dusun Tua. | • Membuat pilihan institut latihan yang bersesuaian dengan kerjaya yang diminati dalam bidang kejuruteraan mekanikal. • Lakarkan carta alir untuk menunjukkan dari pelbagai arah mulai peringkat pendidikan menengah sehingga lulus sebagai seorang jurutera mekanikal. • Memilih ikian di dalam akhbar yang mengiklankan kekosongan dalam tiga bidang kejuruteraan mekanikal. • Menerangkan dengan ringkas skop kerja jawatan yang diiklankan. | |
1.1 1.2 | II. KESELAMATAN TINGKAHLAKU DAN PAKAIAN Tingkahlaku di tempat kerja - Peraturan am, keselamatan din dan tempat kerja. Pakaian dan alat perlindungan di tempat kerja. - pakaian am. - pakaian perlindungan. - peralatan perlindungan. | • Menerangkan pentingnya tingkahlaku terkawal di tempat kerja. • Mengenali berbagai jenis pakaian dan peralatan perlindungan. • Berpakaian sesuai dengan tempat kerja. • Menghuraikan berbagai jenis pakaian dan peralatan perlindungan. • Menghubungkan tingkahlaku terkawal dengan keselamatan. • Membezakan antara pakaian yang sesuai dengan yang tidak sesuai untuk dipakai di tempat kerja. • Menyelia rakan sekelas mengamalkan tingkahlaku dan berpakaian sesuai di dalam bengkel. • Mencadangkan langkah-langkah keselamatan tambahan berkaitan dengan tingkah laku, pakaian dan peralatan yang sesuai di dalam bengkel. | |
1.1 1.2 1.3 1.4 | IV. AMALAN BENGKEL1 MENYAMBUNG Mengikat Jenis pengikat: - bol - nat - sesendal - stad - skru Merivet Jenis rivet: - kepala bulat - kepala pana - kepala rata - kepala benam - kepala kun - rivet "pop" Merivet "pop": - alat - proses Memateri lembut dan memateri keras. - prinsip Mengimpal gas dan mengimpal arka. - prinsip - langkah kerj'a kimpalan arka - peralatan - keselamatan | Aras1 • Menyatakan jenis-jenis pengikat dan rivet serta penggunaannya. • Menerangkan prinsip pateri lembut dan pateri keras. • Menerangkan prinsip kimpalan gas dan kimpalan arka. • Mendiri siap peralatan kimpalan arka. • Membentuk kumai pada plat rata dengan kimpalan arka. • Membuat sarnbungan menggunakan rivet "pop" • Mengamalkan langkah keselamatan semasa mengimpal. Aras2 • Memasang sambungan menggunakan berbagai jenis pengikat. • Membuat satu objek mudah yang melibatkan penggunaan rivet "POP". • Mengimpal arka sambungan temu persegi. • Dapat mempamerkan arka yang baik. Aras 3 • Memilih saiz rivet "pop" yang sesuai dengan kerja. • Menyelia rakan sekelas mematuhi peraturan keselamatan semasa menjalankan kerja amali. Buku Panduan Guru Pengajian Kejuruteraan Mekanikal /i/ | |
| MEMOTONG Memotong dengan cara pembahagian. - prinsip Memotong dengan cara menyerpih dengan alat tangan. - jenis-jenis alat tangan dan penggunaannya: pahat, gergaji, kikir - keselamatan Memotong secara menyerpih dengan mesin: - jenis mesin mesin gerudi mein larik mesin kisar mesin canai - bahagian-bahagian utama mesin - kegunaan- keselamatan Memesin lanjutan. - jenis mesin - mesin kawalan berangka terkomputer - mesin nyah cas - mesin pemotong plasma - mesin pemotong laser - prinsip - kegunaan - kelebihan | Aras 1 • Menerangkan prinsip pemotongan dengan cara pembahagian. • Mengenal pasti dan menggunakan alat-alat tangan untuk menyerpih. • Mengamalkan langkah keselamatan semasa memotong. • Mengenal pasti mesin-mesin dan kegunaannya. • Melabelkan bahagian-bahagian utama mesin. • Menyatakan prinsip, kegunaan dan kelebihan mesin lanjutan. Aras 2 • Menggunakan alat tangan dan mesin gerudi semasamembuat projek. • Mengamalkan langkah keselamatan semasa menggerudi. • Menyatakan prinsip, kegunaan dan kelebihan mesin lanjutan. Aras 3 • Memilih daripada katalog pelbagai jenis alat tangan dan mesin yang sesuai dengan jenis kerja. • Menyelia rakan sekelas menggunakan alat tangan dan 19 | |
| TUANGAN Pengenalan kepada tuanagn Jenis-jenis tuangan - tuangan pasir - tuangan die - tuangan lilin KERJATEKAN Pengenalan kepada kerja tekan. Proses-proses kerja tekan dan contoh hasil kerja tekan. | Aras 1 • Menyatakan apa itu tuangan. • Menyatakan Jenis-jenis tuangan. • Menerangkan langkah-langkah menghasilkan tuangan die dan tuangan lilin. Aras 2 • Mengenal pasti proses tuangan yang digunakan untuk contoh- contoh komponen yang diberi. Aras 1 • Mentakrif kerja tekan. • Mengenal pasti hasil-hasil kerja tekan. Aras 2 • Menghuraikan proses penembusan, pengosongan, pembengkokan dan penarikan. Aras 3 • Mengenal pasti satu komponen yang dihasilkan melalui dua proses diatas dan menerangkan bagaimana komponen tersebut dihasilkan. 20 | |
| V. BAHAN-BAHAN | | |
1.1 1.2 1.3 | BAHAN-BAHAN KEJURUTERAAN Bahan logam - konsep - jenis - logam ferus Contoh: - besi tempawan - keluli - besi tuang - logam bukan ferus Contoh: - timah aluminium - kuprum - aloi Contoh: - loyang - gangsa Bahan bukan logam - konsep - jenis Contoh: - getah seramik Bahan komposit - konsep - jenis-jenis bahan komposit contoh: - plastik kaca gentian | • Menyatakan apa itu bahan logam dan bahan bukan logam. • Menyenaraikan jenis-jenis bahan logam dan bahan bukan logam. • Menyatakan perbezaan antara logam ferus, logam bukan ferus dan aloi • Memberikan contoh-contoh logam ferus, logam bukan ferus, aloi dan penggunaannya. • Menerangkan konsep bahan komposit. • Mengenal pasti bahan-bahan komposit. • Menyatakan kegunaan bahan- bahan komposit. 30 | |
| SIFAT-SIFAT BAHAN Sifat fizikal logam dan takrifannya. - keberaliran haba - keberaliran elektrik - takat lebur Sifat mekanik logam dan takrifannya. - sifat - kemuluran ketempaan - kerapuhan kekerasan - keplastikan kelasakan - keanjalan - penggunaan yang bersesuaian dengan sifat. | • Mentakrifkan sifat-sifat fizikal logam. • Mentakrifkan sifat-sifat mekanikal logam. • Menyatakan kesesuaian kegunaan yang berdasarkan sifat mekanik bahan. Aras2 • Mengenal pasti empat komponen yang terdapat di dalam bengkel yang diperbuat dari pelbagai bahan dan terangkan fungsi dan sifat mekanik bahan tersebut. Aras3 • Namakan satu industri di dalam negara yang menggunakan sesuatu bahan tertentu dan nyatakan mengapa bahan tersebut digunakan. . 31 | |
| PENGELUARAN BESI DAN KELULI Pengeluaran besi dan keluli dari bahan mentah. Bentuk pembekalan. - plat - kepingan - bar - besi bersudut RAWATAN HABA Tujuan rawatan haba bagi keluli. Gambarajah keseimbangan Besi Karbon. - jenis - penyepuhlindapan - penormalan - pengerasan - pembajaan - tujuan - proses | Aras1 • Melakarkan carta aliran pengeluaran besi dan keluli. • Menyatakan berbagai bentuk pembekalan. ' • Menerangkan tujuan rawatan haba. • Menyatakan jenis-jenis rawatan haba. • Menerangkan tujuan : -. • penyepuhlindapan penormalan - pengerasan pembajaan • Menyatakan empat jenis struktur mikro keluli besi karbon. - ferit - perlit austenit - simentit • Menerangkan proses: - penyepul-ilindapan penormalan - pengerasan pembajaan • Melabelkan empat jenis struktur mikro keluli pada gambar rajah besi-karbon yang diberi • Menyatakan hubungan di antara suhu rawatan haba dan peratus karbon dalam keluli dan perubahan bentuk strukturnya berdasarkan gambarajah keseimbangan besi-karbon yang diberi. • Terangkan bagaimana rawatan haba dilakukan kepada tiga komponen berbeza yang terdapat di dalam bengkel dan hubungkaitkan proses tersebut dengan fungsi alat berkaitan. | |
| VI. MEKANIK | | |
| BIDANG PEMBELAJARAN | HASIL PEMBELAJARAN | |
1 1.1 1.2 | DAYA DAN MOMEN Pengenalan kepada konsep daya sebagai vektor. - leraian daya - paduan daya - keseimbangan - Hukum Newton Gambar rajah badan bebas (GBB) | • Menerangkan konsep daya sebagai vektor. - leraian daya • - paduan daya - keseimbangan daya • Menyatakan hukum-hukum • Menyatakan definisi momen. 1.3 Momen - prinsip - aplikasi • Mengira dengan menggunakan daya sebagai vaktor yang berkaitan dengan masalah kejuruteraan mekanikal berdasarkan Hukum Newton Pertama dan Kedua. • Mengira daya yang diperlukan untuk menentukan sesuatu jasad dalam keadaan keseimbangan. • Menganalisis rajah jasad dan melukis gambar rajah badan bebas yang ditindak oleh daya- daya luar, dalam penyelesaian masalah keseimbangan daya dan momen. • Membuat pengiraan yang menggunakan prinsip momen pada rasuk yang disokong mudah dengan beban-beban tumpu. | |
| PENGALIHAN DAN PENYIMPANAN BAHAN-BAHAN Kaedah yang betui dan selamat dalam mengalih dan menyimpan berbagai jenis dan bentuk bahan seperti: - bahan-bahan mudah terbakar. - bahan-bahan berat / panjang. - bahan-bahan toksid. PENGGUNAAN ALAT DAN KELENGKAPAN Langkah-langkah keselamatan semasa mengguna alat dan kelengkapan. Berbagai kecelakaan yang mungkin berlaku semasa menggunakan berbagai jenis alat dan kelengkapan sekiranya langkah keselamatan tidak dipenuhi. | • Menyatakan berbagai jenis bahan yang terdapat di tempat kerja. • Menerangkan cara yang betui dan selamat dalam pengalihan dan penyimpanan bahan. • Mengendali pengalihan dan penyimpanan bahan-bahan dengan teratur dan selamat. • Menyelia pengalihan dan penyimpanan bahan-bahan secara teratur dan selamat. • Menyenaraikan langkah-langkah keselamatan yang perlu diambil apabila menggunakan alat kelengkapan. • Mengutamakan keselamatan apabila menggunakan alat dan kelengkapan. • Menghuraikan berbagai kecelakaan yang boleh berlaku semasa menggunakan alat dan kelengkapan. • Menyelia rakan sekelas mematuhi langkah keselamatan semasa mengguna alat dan kelengkapan. | |
| PENGGUNAAN KUASA ELEKTRIK Pendawaian pembumian dan alat perlindungan. Elektrik sebagai salah satu daripada punca kebakaran. Renjatan elektrik. - punca - kesan - tindakan | • Mengenal pasti punca dan menghuraikan kesan renjatan elektrik. • Mengamalkan langkah-langkah keselamatan untuk mengelakkan renjatan elektrik. • Mengenal pasti pendawaian pembumian dan alat perlindungan yang betul. • Menyatakan bagaimana kebakaran boleh diakibatkan oleh elektrik. • Menerangkan pentingnya pendawaian pembumian yang betul dan sempurna. • Menerangkan pentingnya alat perlidungan. • Mengambil tindakan awal seperti mematikan suis utama atau menekan butang kecemasan apabila berlaku kecemasan. • Menyelia amalan langkah-langkah keselamatan untuk mengelak bahaya renjatan elektrik. • Merumuskan peraturan untuk mengelakkan bahaya kecelakaan yang disebabkan oleh elektrik di tempat kerja. | |
| PENCEGAHAN KEBAKARAN Punca kebakaran dan cara mengelakkannya. Media dan alat pemadam api. Contoh: - pemadam api - pasir - air - karbon dioksida Kelas-kelas alat pemadam api - pemadam api kelas A - pemadam api kelas B - pemadam api kelas C - - pemadam api kelas D | HASIL PEMBELAJARAN • Menyatakan berbagai punca yang boleh menyebabkan kebakaran dan cara mengelakkannya. • Mengamalkan langkah-langkah keselamatan untuk mengelakkan kebakaran. • mengenali berbagai jenis-jenis media pemadam api dan penggunaannya. • Menyatakan media untuk setiap kelas alat pemadam api. • Mengenal pasti alat pemadam api yang sesuai untuk berbagai jenis kebakaran. • Mengendali dan menggunakan berbagai jenis alat pemadam api. • Menyelia amalan langkah-langkah keselamatan untuk mengelak bahaya kebakaran. • Merumuskan peraturan untuk mengelakkan bahaya kecelakaan yang disebabkan oleh api di tempat kerja. | |
| HASIL PEMBELAJARAN PERTOLONGAN CEMAS Alat-alat pertolongan cemas Pertolongan cemas untuk: - luka - lecur - patah - sesak nafas | • Menyenaraikan alat-alat dan ubat- ubatan dalam kotak pertolongan cemas. • Mengendali dan menggunakan ubat-ubatan yang terdapat dalam kotak pertolongan cemas. • Menghuraikan prosedur pertolongan cemas terhadap insan yang luka, lecur, patah dan sesak nafas. • Member! pertolongan cemas kepada mangsa luka dan lecur. | |
| METROLOGI | | |
| PENGUKURAN DAN PENGUJIAN Alat-alat Pengkuran Biasa -pembaris keluli -protaktor -sesiku bergabung -tolok palam Angkup Vernier -pengenalan kepada bahagian- bahagian angkup vernier -prinsip skala vernier -kegunaan angkup vernier Mikrometer -pengenalan kepada bahagian- bahagian mikrometer -prinsip skala mikrometer -kegunaan mikrometer | • Mengenali dan mengguna alat-alat pengukuran biasa. • Mengenali bahagian-bahagian angkup vernier dan mikrometer. • Mengguna dan membaca angkup vernier metrik dan angkup vernier digital metrik. • Mengguna dan membaca mikrometer luar metrik dan mikrometer luar digital metrik. • Menyatakan penggunaan penolokan| dalam industri pembuatan. • Menjelaskan prinsip skala vernier dan prinsip skala mikrometer. • Menghuraikan konsep penolokan. Penolokan -konsep -penggunaan • Menyelia penggunaan dan penjagaan angkup vernier dan mikrometer. | |
| BIDANG PEMBELAJARAN HASIL PEMBELAJARAN HAD TERIMA Pengenalan kepada had terima. Konsep had terima. - kepentingan - jenis - had terima searah - had terima dwiarah Kegunaan had terima KAWALAN MUTU Pengenalan kepada kawalan mutu. - definisi - tujuan Cara kawalan mutu - carta kawalan mutu untuk dimensi - carta di dalam kawalan - carta di luar kawalan Pensampelan - pensampelan sekali - pensampelan dua kali | t • Menyatakan definisi had terima • Menyatakan kepentingan had terima. • Menyatakan jenis-jenis had terima. • Menerangkan bagaimana had terima digunakan. • Memberi komen tentang kesesuaian kegunaan had terima pada situasi tertentu. • Menyatakan definisi kawalan. • Menerangkan betapa pentingnya kawalan mutu dalam proses pembuatan. • Menerangkan apakah ISO 9000. • Mentafsirkan carta kawalan mutu untuk dimensi. • Menerangkan cara-cara pensampelan yang digunakan untuk mengawal mutu sesuatu produk. • Menyatakan kepentingan ISO 9000. | |
| | BIDANG PEMBELAJARAN | HASIL PEMBELAJARAN |
| 2 | GESERAN - prinsip - hukum - pekali geseran - penggunaan geseran | Aras 1 • Menyatakan hukum-hukum geseran. • Mentakrifkan pekali geseran. • Memberi contoh-contoh penggunaan geseran dalam kejuruteraan mekanikal. Aras 2 • Membuat pengiraan atas jasad yang mula hendak bergerak pada permukaan datar yang melibatkan pekali geseran berdasarkan prinsip dan hukum geseran untuk menyelesaikan masalah berkaitan kejuruteraan mekanikal. Aras 3 • Membuat pengiraan atas jasad yang mula hendak bergerak pada permukaan condong yang melibatkan pekali geseran berdasarkan prinsip dan hukum geseran untuk menyelesaikan masalah berkaitan kejuruteraan mekanikal. |
| | | |
| BIDANG PEMBELAJARAN | HASIL PEMBELAJARAN | |
| ASAS KAJIDAYA BAHAN Tegasan - definisi - jenis - tegasan tegangan - tegasan mampatan Terikan - definisi Hukum Hooke Graf tegasan melawan terikan Modulus keanjalan. - definisi | • Mentakrifkan tegasan. • Mengenal pasti jenis-jenis tegasan. • Mentakrifkan terikan. • Mentakrifkan modulus keanjalan. • Menyatakan Hukum Hooke. Aras 2 • Menyatakan hubungan tegasan dengan terikan berdasarkan Hukum Hooke. •• Mentafsir graf tegasan melawan terikan berdasarkan graf yang diberi. • Membuat pengiraan yang melibatkan tegasan. • Membuat pengiraan yang melibatkan terikan. • Membuat pengiraan yang melibatkan modulus keanjalan. Aras 3 • Membuat pengiraan yang melibatkan ketegasan, keterikan dan modulus keanjalan bag! komponen majmuk. | |
| BIDANG PEMBELAJARAN TAKAL DAN GEAR Pengenalan kepada takal dan gear serta fungsinya. - takal - gear - taji - serong - helik - rak dan pinan Rangkaian gear. - mudah - majmuk (tidak melebihi empat gear) Pengiraan takal dan gear taji. - halaju takal dan gear taji - diameter takal - gigi gear taji | HASIL PEMBELAJARAN • Mengenal pasti takal dan gear. • Menerangkan fungsi takal dan gear. • Melakarkan pelbagai jenis rangkaian gear taji. • Membuat pengiraan halaju putaran takal dan taji. • Menerangkan konsep aplikasi takal dan gear dalam beberapa contoh produk kejuruteraan. | |
| VII. SISTEM | | |
1 1.1 1.2 1.3 | SISTEM HIDRAULIK Pengenalan kepada sistem hidraulik. - kepentingan sistem hidraulik - penggunaannya dalam industri Sifat-sifat cecair hidraulik. Fungsi komponen-komponen sistem hidraulik. - pam - penapis - injap sehala - injap pelega - injap kawalan berarah (insani dan solenoid) - injap kawalan aliran - penggerak jenis silinder - tangki Litar asas sistem hidraulik. • simbol komponen-komponen - - litar sistem yang mudah | • Menyatakan kepentingan dan penggunaan sistem hidraulik dalam industri. • Menyatakan sifat-sifat cecair hidraulik. • Mengenal pasti komponen- komponen sistem hidraulik. • Mengenal pasti simbol-simbol yang digunakan dalam litar hidraulik. • Menerangkan fungsi komponen- komponen sistem hidraulik. • Menerang dan menganalisis perjalanan litar hidraulik mudah. • Mengatasi masalah yang wujud dalam litar hidraulik mudah. | |
| SISTEM PNEUMATIK Pengenalan kepada sistem pneumatik. - kepentingan sistem pneumatik - penggunaannya dalam industri Fungsi komponen-komponen sistem pneumatik. - pemampat udara - penapis - pengatur dan tolok tekanan - pelincir - injap kawalan berarah (insani dan solenoid) - silinder - injap kawalan aliran - penerima - penyenyap - - pengering | Aras1 • Menyatakan kepentingan dan penggunaan sistem pneumatik dalam industri. • Mengenal pasti komponen- komponen sistem pneumatik. • Mengenap pasti simbol-simbol yang digunakan dalam litar pnuematik. Aras2 • Menerangkan fungsi komponen- komponen sistem pneumatik. • Menerangkan dan menganalisis perjalanan litar pneumatik mudah. | |
| Litar asas sistem pneumatik. - simbol komponen-komponen - litar sistem pneumatik yang mudah Perbezaan antara sistem hidraulik dengan sistem pneumatik. - penggunaa - kelebihan/kelemahan SISTEM ROBOTIK ASAS Pengenalan kepada sistem robotik asas. - ciri-ciri robot - penggunaan dan kepentingan robot dalam kejuruteraan. | • Mengatasi masalah yang wujud dalam litar pneumatik mudah. • Menerangkan apa itu robot • Menyatakan kegunaan dan kepentingan robot dalam kejuruteraan mekanikal. • Mengenali elemen-elemen sistem robotik. | |
| Eleman sistem robotik -Kawalan - program pandu terus - program gerak terus - PLC -Kuasa - hidraulik/pneumatik - elektrik Pergerakan - Jenis - berbentuk silindar - polar/sfera - skara - berbentuk segi empat tepat - pergelangan tangan -Deria - suap batik elektronik - sentuhan - - penglihatan (mengenal corak) | Aras2• Menghuraikan setiap elemen sistem robotik. Aras3 • Menerangkan dan menganalisis perjalanan litar mudah hidraulik/ pneumatik yang digunakan untuk pergerakan berbentuk segiempat dalam sistem robotik. | |
1.1 1.2 1.3 | BIDANG PEMBELAJARAN VIII. LUKISAN TERBANTU KOMPUTER PENGENALAN KEPADA LUKISAN TERBANTU KOMPUTER Pengenalan kepada lukisan terbantu komputer (CAD). Perbezaan antara lukisan insani dan lukisan terbantu komputer. Kelebihan dan kelemahan lukisan terbantu komputer | HASIL PEMBELAJARAN • Menyatakan maksud lukisan terbantu komputer. • Membezakan antara lukisan insan dan lukisan terbantu komputer. • Menyatakan kelebihan dan kelemahan lukisan terbantu komputer. | |
| Arahan-arahan dalam perisian lukisan terbantu komputer. - memulakan lukisan - membina objek - paparan dan mengedit - menyusun - mencetak / memplot - membuka, menyimpan dan keluar daripada fail lukisan. | HASIL PEMBELAJARAN• Menggunakan pelbagai arahan lukisan terbantu komputer untuk menghasilkan lukisan geometri mudah. • Memplot / mencetak lukisan. • Mengamalkan sikap bertanggungjawab semasa menggunakan komputer. Aras2 • Menggunakan pelbagai arahan lukisan terbantu komputer untuk menghasilkan lukisan komponen- komponen kejuruteraan mekanikal 2D • Menghasilkan lukisan mudah 3D. • Mengenali dua lagi perisian lukisan terbantu komputer yang terdapat dalam pasaran. | |
2 2.1 | BIDANG PEMBELAJARAN IX. REKA BENTUK PENGENALAN KEPADA REKA BENTUK - Konsep - Tujuan - ELEMEN REKA BENTUK Proses reka bentuk - menganalisis masalah - menyiasat - idea awalan - analisis idea - penghalusan - keputusan - pelaksanaan | HASIL PEMBELAJARAN • Menerangkan konsep dan tujuan mereka tujuan mereka bentuk. Aras1 • Menyatakan elemen-elemen reka bentuk. • Menyatakan aspek-aspek yang perlu diambilkira dalam setiap elemen reka bentuk. • Melakukan penyiaatan untuk mengumpul maklumat-maklumat bagi menyelesaikan masalah reka bentuk. • Menerangkan proses reka bentuk. | |
| BIDANG PEMBELAJARAN Penggunaan teknologi. - pemilihan penggunaan teknologi yang sesuai. Contoh: - gear - talisawat dan takal - penyambung - roda Binaan - ketegapan alat yang direka bentuk - saiz alat yang direka bentuk - faktor-faktor pemasangan dan penyelenggaraan - keselamatan - proses-proses binaan seperti pemotongan dan penyambungan bahan. | HASIL PEMBELAJARAN • Menyesuaikan penggunaan teknologi dalam menyelesaikan masalah reka bentuk. • Mengambil kira aspek-aspek binaan semasa merekabentuk. • Memilih menggunakan bahan dan proses yang paling murah, mudah dan berkesan dalam menghasilkan sesuatu reka bentuk. • Memilih bahan yang mempunyai sifat sesuai dengan sesuatu reka bentuk. • Mengambil kira faktor-faktor estetika dan ergonomik dalam reka bentuk. | |
| BIDANG PEMBELAJARAN Ekonomi reka bentuk - bahan - prose-s-proses pembinaan Pemilihan bahan. - sifat-sifat mekanikal bahan - sifat-sifat fizikal bahan Kesesuaian reka bentuk. - estetik - ergonomik | HASIL PEMBELAJARAN Memilih dan membuat keputusan yang sesuai berdasarkan aspek dalam menyelesaikan sesuatu masalah reka bentuk. Menilai dan menganalisis elemen- elemen yang dipertimbangkan untuk sesuatu proses merekabentuk serta cadangkan perubahan untuk memperbaiki reka bentuk tersebut. | |
| BIDANG PEMBELAJARAN MEREKABENTUK Menghasilkan reka bentuk. Kaedah pembentangan hasil reka bentuk. | HASIL PEMBELAJARAN • Merekabentuk artifak untuk menyelesaikan satu masalah yang dikenal pasti. • Menyatakan kaedah pembentangan hasil reka bentuk. • Berusaha menghasilkan artifak yang kreatif • Membentangkan hasil reka bentuk dalam bentuk dokumen, pembentangan dan lisan. • Menilai dan menganalisis artifak reka bentuk yang dihasilkan oleh rakan sekelas dan dapat mencadangkan ciri-ciri memperbaiki reka bentuk tersebut. • Menilai dan menganalisis artifak reka bentuk yang dihasilkan oleh rakan sekelas dan dapat mencadangkan proses kerja dan bahan yang digunakan untuk memperbaiki reka bentuk tersebut. | |
No comments:
Post a Comment